Generációváltás az informatika működésében

2018.11.26

Az üzleti változások az informatikai rendszereket és szervezeteket sem hagyják érintetlenül: a következő generációs IT-ben a fejlesztés és a működtetés is más elvek alapján zajlik, mint eddig.

Ha azt halljuk, következő generációs informatika hajlamosak vagyunk technológiai újításokra, még nagyobb teljesítményű számítógépekre gondolni. Pedig a következő generációs (NextGen) IT elsősorban a fejlesztés és a működtetés új módszereiről, a vállalati informatika és informatikai vezető átalakuló szerepéről szól – mondja Csóka Ákos, a T-Systems vezető architectje.

A fejlesztésben a programozási futószalagoké (vagy ha úgy tetszik, a DevOps eszközöké) lesz a jövő. Amikor az üzleti területeknek napok, de legfeljebb hetek alatt van szüksége a működő kódra, már nem működik a régi módszer: megírni a rendszertervet, vízesés modellben lefejleszteni, majd hónapok múlva megmutatni az első verziót – ami esetleg nem is felel meg a felhasználónak. Az új generációs futószalag ezzel szemben a legtöbb terhet leveszi a fejlesztők válláról. Gondoskodik arról, hogy a kód fel legyen töltve egy központi tárba, ott automatikusan megtörténjen a fordítása és a minőségellenőrzése, aztán szintén automatikusan bekerüljön a tesztkörnyezetbe, ahol lefutnak rajta a tesztek.

Ez filozófiaváltást is jelent az informatikusok részéről, teszi hozzá Visontai Balázs IT vezető tanácsadó. Nem hónapok alatt áll élesbe egy-egy fejlesztés, hanem sokkal gyorsabban, és mindenki kicsit gondosabb gazdája és felelőse lehet a saját alkalmazásának – és nem csak a fejlesztés időszakában, hanem a teljes életciklusban, az igénytől a fejlesztésen át a frissítésekig. Mindez pedig jó a belső üzleti felhasználóknak is, mert a felgyorsult világban ők is hamarabb használatba vehetik mindazon informatikai megoldásokat, amelyek segítenek nekik céljaik elérésében.

Ami a működtetést illeti, az informatikai vezetőnek fel kell ismernie, hogy nem képes mindent házon belül elvárt gyorsasággal megoldani. Amikor erőforrás-hiánnyal találja szembe magát – különösen, ha nem talál megfelelő munkaerőt --, bizonyos tevékenységeket ki kell szervezni. Különösen a hagyományos informatikai infrastruktúra fenntartását és működtetését lehet érdemes kiadni olyan külső szolgáltatónak, amelynek ehhez mind a szakértelme, mind a kapacitása rendelkezésre áll. Ha így tesz a vezető, a meglévő saját erőforrásait azokra a kulcsterületekre állíthatja rá, amelyek a leginkább segítik az üzlet hatékony működését, világít rá ennek fontosságára Csóka Ákos.

Műszaki erőforrások tekintetében az agilitást a nyilvános felhőszolgáltatások használata segíti Egyre több szolgáltatást lehet igénybe venni a nyilvános felhőszolgáltatóktól és egyre több hazai cég él is ezzel a lehetőséggel. A gond csak azzal van, hogy legtöbbször pusztán az üzleti oldallal, a funkcionalitással foglalkoznak és nem törődnek azzal, hogy ezeket a szolgáltatásokat integrálják a szervezet meglévő informatikai környezetével. Pedig a felhasználói hitelesítés kérdése, a biztonsági elvárásoknak való megfeleltetés, a kapacitás- és teljesítménymenedzsment (úgy műszaki, mint pénzügyi oldalról) szintén kritikus fontosságú az informatika megbízható működése szempontjából, figyelmezet Csóka Ákos, hozzátéve: a legtöbb vállalatnál túl későn ébrednek rá ezek fontosságára, pedig már a legelején kellene foglalkozni ezekkel a kérdésekkel.